Eventy żeglarskie

Monaco Yacht Show 19′

Monaco Yacht Show 18′

Największy zlot superjachtów w Europie i na świecie, który oficjalnie zakończy kolejny sezon letni na Morzu Śródziemnym. Wydarzenie będzie miało miejsce w dniach 25-28 września w Monaco. Pokaz jachtów organizowany jest w Porcie Herkules przy Monte Carlo. Miejsce faworyzowane przez fotografów, cieszy się bardzo dużą popularnością i wciąż przyciąga nowych wielbicieli. Impreza przybiera formę targów żeglarskich dla armatorów, członków załóg jachtów komercyjnych, dystrybutorów, producentów i osób pośrednich, zainteresowanych samym wydarzeniem.

Impreza prezentuje się na tak wysokim poziomie, jakby była oderwana od rzeczywistości. Setki wystawców, jachty kosztujące miliony euro rocznie w utrzymaniu, hostessy prezentujące najnowsze modele potencjalnym nabywcom, profesjonalne usługi przy wyborze czarterowanego jachtu, goście spacerujący w samych skarpetkach po wnętrzach luksusowych jachtów, kaskady sztucznych ogni i nocne iluminacje portowych świateł. Komfortowe bary, restauracje i loże dla VIP-ów na kilkupiętrowych pokładach superjachtów. Atrakcje w postaci prezentacji limuzyn, motocykli i unikalnych zegarków wykonanych na zamówienie, które później będą licytowane na aukcjach.

W trakcie czterech dni będzie można zobaczyć nawet więcej, niż by się chciało. Organizatorzy pracują nad tym wydarzeniem przez cały rok. Lista wystawców i prezentowanych jachtów zamieszczana jest na ich oficjalnej stronie internetowej. W zeszłym roku w wydarzeniu uczestniczyło ok. 30 400 odwiedzających, 580 wystawców, zaprezentowano 125 super & mega jachtów, a przy okazji odbyło się ponad 100 prywatnych imprez.

Wstęp na wydarzenie zaczyna się od kwoty 280€ za jednodniową wejściówkę, której termin można zarezerwować na wybrany dzień. Jest to cena biletu dostępnego przy zakupie online przed terminem rozpoczęcia targów. Nie obejmuje jednak wszystkich możliwych usług, jak np. wizyty na jachtach. Pozostałe oferty kierowane są do zaproszonych osób oraz profesjonalistów z branży morskiej, dla których cena wstępu za cały okres trwania imprezy wynosi nawet 1000€.

Po całym wydarzeniu kompletowana jest załoga na nowo zakupione lub wyczarterowane jachty, z których większość wypłynie na Ocean Atlantycki, a dalej na Karaiby, Florydę lub Zatokę Meksykańską. I zostaną tam do czasu otwarcia sezonu dla jachtów na Morzu Śródziemnym, czyli mniej więcej do marca. Wtedy rotacyjnie wymieniana jest część załogi, która z powrotem przeprawia się przez Atlantyk.

W ciągu ostatnich kilku lat zniszczenia spowodowane przez huragany kosztowały ubezpieczycieli jachtów setki milionów dolarów rocznie. Głównie za sprawą huraganów Harvey, Irma i Maria, sztormów tropikalnych oraz tajfunów Damrey i Hato w 2017 roku. Najwięcej szkód ponoszonych jest z udziałem katastrof naturalnych. Wciąż zbyt małą uwagę przywiązuje się do warunków pogodowych, śledzenia prognoz oraz ostrzeżeń meteorologicznych. Zdecydowana większość jachtów nie posiada rozbudowanego systemu morskich informacji bezpieczeństwa w takim stopniu, co statki handlowe.

Również prowadzenie nawigacji odbywa się na całkiem innych warunkach niż na statkach konwencyjnych. W odróżnieniu od nich, jachty nie podlegają wymaganiom Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO). Bezpieczeństwo żeglugi regulowane jest przepisami państwa bandery. Do tego dochodzi międzynarodowe prawo drogi morskiej, regulacje portowe oraz lokalne przepisy żeglugowe, które można znaleźć w pomocach i publikacjach nawigacyjnych.

Poziom bezpieczeństwa jest bardzo zróżnicowany, kwalifikacje członków załóg coraz częściej opierają się na weekendowych kursach, brakuje międzynarodowych przepisów bezpieczeństwa żeglugi jachtów, które zyskują na popularności. Należy do tego doliczyć wypadki z ich udziałem, których ciągle przybywa. Z tego powodu sama praca na jachtach nie należy do najbezpieczniejszych i często wiąże się z długoterminowymi kontraktami, w oderwaniu od normalnego życia. Oczywiście jest to całkowicie subiektywna opinia i niewykluczone, że wiele osób będzie miało odmienne zdanie w tym temacie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *